Trwają konsultacje społeczne zlecone przez PKP PLK. Tory przetną Jabłonnę?

Firma Databout rozpoczęła na zlecenie PKP PLK konsultacje społeczne w sprawie przyszłej modernizacji połączeń kolejowych na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk. Jeden z zaproponowanych wariantów zakłada wybudowanie torów na terenie Jabłonny i przecięcie nimi m.in. zespołu pałacowo-parkowego.

– W związku z realizacją na potrzeby PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zadania opracowania dokumentacji przedprojektowej dla Projektu: „Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne/Świercze)” w ramach projektu pn.: „Prace przygotowawcze dla wybranych projektów” prowadzone są konsultacje społeczne dotyczące Projektu. Celem Projektu jest określenie optymalnego wariantu inwestycyjnego pozwalającego na dostosowanie układów torowych do obecnych potrzeb podróżnych, a tym samym zwiększenie przepustowości infrastruktury kolejowej na odcinku Warszawa Wschodnia – Nasielsk oraz dostosowanie pozostałych elementów infrastruktury, które pozwolą na separację ruchu pasażerskiego i towarowego w obszarze oddziaływania linii kolejowych objętych zakresem Projektu – informuje Databout.

Jak dodaje Databout: „Parametry techniczne projektowanej linii kolejowej dostosowane będą do kategorii linii magistralnej dwutorowej, zelektryfikowanej, pozwalającej na przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h”.

Trzy warianty – jeden przez Jabłonnę

Na obecną chwilę rozważane są 3 warianty przebiegu nowoprojektowanej linii kolejowej:
– wariant 1: Warszawa Praga – Legionowo – Skrzeszew – Wólka Kikolska – Cegielnia Psucka – Nasielsk
– wariant 2: Warszawa Praga – Legionowo przy Centrum Szkolenia Policji – Skrzeszew – Wólka Kikolska – Cegielnia Psucka – Nasielsk
– wariant 3: Warszawa Praga – Jabłonna – Czarnowo – Miękoszynek – Nasielsk

Wariant 3 zakłada powstanie torów m.in. na terenie Jabłonny i Rajszewa. Zgodnie z nim tory przecięłyby ul. Modlińską na granicy Warszawy i Jabłonny, a następnie zostałyby skierowane wzdłuż wału wiślanego i poprowadzone Lasami Chotomowskimi w kierunku Krubina, przecinając drogę wojewódzką nr 630. Zgodnie z tym wariantem doszłoby do przecięcia zespołu pałacowo-parkowego w Jabłonnie. Wspomniany wariant nie zakłada budowy przystanków kolejowych na terenie gm. Jabłonna.

Urząd Gminy Jabłonna zaskoczony

– Pociągiem przez Jabłonnę? Trwają konsultacje społeczne studium wykonalności „Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia- Nasielsk. PKP planuje budowę nowych torów, które usprawnią ruch kolejowy w kierunku Gdańska i Olsztyna. Jedna z proponowanych tras przebiega przez Gmina Jabłonna. Projekt w żaden sposób nie był konsultowany z gminnym samorządem został przedłożony Państwu do opiniowania i rekomendacji w zakresie zaproponowanych wstępnie korytarzy nowoprojektowanych linii kolejowych – poinformował dziś na Facebooku wójt Jarosław Chodorski.

Wójt zachęca mieszkańców do przekazywania swoich opinii na temat projektu.

Legionowo wskazuje wariant przez Jabłonnę

Z kolei Miasto Legionowo już w piątek poinformowało mieszkańców o organizowanych konsultacjach. – Niestety warianty zaprezentowane w ramach konsultacji, a konkretnie wariant 2 prezentuje praktycznie te same założenia, którym już wcześniej sprzeciwiali się mieszkańcy Legionowa. Chodzi o budowę drugiej linii kolejowej przez miasto, która objęłaby tereny Bukowca, Grudzi oraz CSP – tłumaczy legionowski Ratusz.

Ratusz zauważa również, że wariant 1 zakłada ingerencję na terenie Legionowa poprzez budowę drugiego toru linii kolejowej nr 10 Legionowo – Wieliszew.

– Dla Legionowa rozwiązaniem, które sprzyjałoby rozwojowi ruchu pasażerskiego i towarowego, a jednocześnie nie ingerowałoby w tereny miasta byłby: wariant 3, czyli trasa: Warszawa Praga – Jabłonna – Czarnowo – Miękoszynek – Nasielsk, który nie tworzy kolejnej trasy kolejowej przecinającej gminę. Jednocześnie nie powoduje on konieczności budowy dodatkowych torów przez tereny miasta po których ruch odbywałby się z prędkością 250 km/h – przekazuje mieszkańcom Legionowa tamtejszy Urząd Miasta.

Konsultacje do 18 grudnia

Z zaproponowanymi wariantami nowej linii kolejowej można zapoznać się TUTAJ. Na stronie znajduje się również ankieta konsultacyjna, którą należy wypełnić i odesłać na adres ankieta@databout.pl do dnia 18 grudnia 2020 włącznie.

Komentarze

  • 22 listopada 2020 at 22:11
    Link

    Tak naprawdę to chodzi o kase za konsultacje a problem żaden bo pisie nigdy nic nie wybudują albo ich się pozbędziemy albo jak na Białorusi będzie brud smród i ubustwo

    Odpowiedz
  • 24 listopada 2020 at 11:57
    Link

    Ten wariant nr 3 byłby chyba najdroższy z możliwych, jest wręcz nierealny patrząc gdzie ma przebiegać.

    Odpowiedz
  • 24 listopada 2020 at 19:01
    Link

    Pan wójt nie miał czasu zająć się istotnymi problemami które były widoczne od kilku miesięcy. Gmina która się nie interesuje problemami sąsiadów, zostanie teraz poddana próbie. Wybraliśmy sobie taką władzę to mamy.

    Odpowiedz
    • 9 grudnia 2020 at 09:15
      Link

      Swieta prawda, wojt ma wszystkich w ciemnym miejscu i wszystko blokuje dla mieszkancow a teraz nagle chce pomocy od tyvh ktorych zlewa latami

      Odpowiedz
  • 25 listopada 2020 at 08:53
    Link

    Ten koronawirus to dewastuje przede wszystkim umysły. Po rządzie, przyszła kolej na kolej. Elementarna logika wymaga aby z punktu A (Warszawa) do punktu B (Nasielsk) dojechać jak najkrótszą drogą. Tymczasem wariant „jabłonowski” to biorąc pod uwagę naturalne ograniczenie w postaci rzeki Wisły (gdyby nie ona to mogliby pójść jeszcze dalej [do Kampinosu?]) to najdalsza z możliwych dróg. Owszem robi się objazdy jeśli po drodze są trudne lub niemożliwe do pokonania przeszkody. Tutaj ani oceanu, ani lotniska, ani zamku krzyżackiego nie ma. A tak w ogóle to nie rozumiem czegoś podstawowego – przecież połączenie kolejowe pomiędzy Warszawą a Nasielskiem jest. Przepustowość może można zwiększyć dokładając dodatkowy tor?

    Odpowiedz
    • 11 stycznia 2021 at 14:28
      Link

      no właśnie, tory są… ale widocznie PKP ma miliardy na zbyciu i chcą walić tory po podmokłych terenach, zalewowych przy Wiśle… celem nadłożenia drogi do Nasielska….

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *