MOTORYZACJA. 5 najczęstszych awarii zawieszenia w aucie
Jeśli podczas jazdy zaczniesz słyszeć stukanie, a Twoje auto będzie się dużo gorzej prowadzić, szczególnie na zakrętach, to oznaki, że warto udać się do mechanika, by sprawdził zawieszenie samochodu. Na bezpłatną kontrolę zawieszenia auta we wrześniu i październiku zapraszają autorzy poradnika – Bosch Car Service Modzelewscy.
Zapewnienie przyczepności kół do podłoża, co pozwala tłumić drgania podczas jazdy po nierównościach, ograniczenie przechyłów podczas skręcania, czy dynamicznego hamowania lub przyspieszania to tylko niektóre z zadań, jakie spełnia sprawnie działające zawieszenie. Najczęstszymi problemami, jakie spotykamy na co dzień są:
1. Wycieki z amortyzatorów
Obecność wycieków z amortyzatorów zobaczyć można także bez podnośnika lub kanału, chociaż wymaga to nieco gimnastyki. Pojawienie się charakterystycznej cieczy spowodowane jest zużyciem uszczelnienia amortyzatora wynikającym głównie z dostania się do niego zanieczyszczeń lub po prostu z normalnej eksploatacji samochodu. Niesprawny amortyzator nie będzie tłumił drgań, co niewątpliwie wpłynie na komfort jazdy.
2. Wybite łączniki i gumy stabilizatora
Stabilizator i jego elementy odpowiadają za stabilność auta na zakrętach – „dociska” on koło zewnętrzne do podłoża, dzięki czemu auto trzyma się drogi. Jeśli nie wymienimy uszkodzonego łącznika może się on wypiąć, co w konsekwencji spowoduje niepewne prowadzenie samochodu po łuku.
3. Zużycie tulei wahaczy
Tuleje wahaczy to mały element pełniący jednak bardzo ważną rolę – na nich spoczywa ciężar samochodu. Stuki lub szarpanie podczas ruszania i hamowania mogą być oznakami zużytych tulei.
4. Luz na sworzniu wahacza
Jeśli często zdarza nam się jeździć po wyboistych drogach, istnieje duże prawdopodobieństwo, że na sworzniu wahacza, czyli elemencie, który umożliwia skręt kół, a także utrzymanie ich we właściwej pozycji, powstanie luz. Gdy do sworznia dostają się zanieczyszczenia, smar odpowiadający za jego prawidłowe działanie zostaje wypłukany, co przyczynia się do problemów ze skręcaniem, a nawet jazdą w linii prostej.
5. Zatarcie łożyska mocowania amortyzatora
Gdy do skręcania kół musimy użyć więcej siły niż zwykle, a przy tym słyszymy skrzypienie, łożysko amortyzatora może być zatarte. Jest to element względnie tani, dlatego zalecamy, by wymieniać go przy każdej naprawie amortyzatora, gdyż do wymiany samego łożyska i tak konieczny jest jego demontaż.
Jak uniknąć awarii?
Gdy zaczynają się problemy z układem zawieszenia, zmniejsza się komfort jazdy, a samochód przestaje prowadzić się stabilnie, co może stać się powodem poważnych wypadków. Co zatem zrobić by uniknąć tego typu awarii?
– Najważniejsze w dbaniu o układ zawieszenia jest unikanie wjeżdżania w dziury, co na polskich drogach jest jednak utrudnione. Warto jednak starać się je omijać, a prędkość dostosować do stanu nawierzchni. Ważne jest również zwalnianie podczas przejeżdżania przez większe nierówności i przeszkody takie jak krawężniki czy garby – mówi Krzysztof Modzelewski, współwłaściciel Bosch Car Service Modzelewscy.
By uniknąć kosztownych napraw warto udać się do serwisu już w momencie, gdy usłyszymy pierwsze niepokojące objawy – stuki czy piski z okolic kół. Pozwoli to zdiagnozować usterkę zanim dojdzie do poważniejszej awarii. Dobrze jest systematycznie kontrolować układ zawieszenia, by mieć pewność, że jazda naszym autem będzie komfortowa i bezpieczna, dlatego we wrześniu i październiku Bosch Car Service Modzelewscy zaprasza na bezpłatną kontrolę układu zawieszenia.
Autor: Przemysław Modzelewski, współwłaściciel Bosch Car Service Modzelewscy