Obwodnica Jabłonny: dużo uwag, mało zmian. Co naprawdę trafi do projektu?
Konsultacje w sprawie drugiego odcinka obwodnicy Jabłonny przyniosły wiele postulatów mieszkańców. Opublikowane zestawienie pokazuje jednak, że do projektu trafi tylko część z nich. Sprawdzamy, co się zmieni, a jakie pomysły odrzucono. Czy mieszkańcy będą zadowoleni z takich propozycji projektantów?
Czerwcowe spotkanie konsultacyjne dotyczące budowy brakującego II odcinka obwodnicy Jabłonny przyciągnęło ponad 100 mieszkańców, a do projektantów wpłynęło wiele wniosków. Pod koniec października Urząd Gminy opublikował dokument z odpowiedziami Europrojektu Gdańsk S.A. Wynika z niego, że wiele postulatów się powtarzało, ale zdecydowana większość nie zostanie uwzględniona. Do projektu trafią głównie drobne modyfikacje.
Dwujezdniowa czy jednojezdniowa? Najgorętszy temat konsultacji
Najwięcej głosów dotyczyło przekroju nowej trasy. Mieszkańcy apelowali, by cały odcinek powstał od razu jako dwujezdniowy (2×2). Projektanci pozostają jednak przy obecnym planie, czyli 2×2 od ronda przy OBI do ronda przy ul. Chotomowskiej oraz 1×2 od ul. Chotomowskiej do DW630 w Lasach Chotomowskich. Pozostawiona ma być rezerwa terenu pod ewentualną przyszłą rozbudowę.
Ekrany akustyczne nie na całej długości
Kolejną powtarzaną prośbą był montaż ekranów akustycznych na całym odcinku obwodnicy. Projektanci podkreślają, że ekrany zostaną zaprojektowane tylko tam, gdzie analizy wskażą możliwość przekroczenia norm hałasu. Na terenach obecnie niezabudowanych nie są przewidywane.

Źródło: Mariusz Grzybek
Bez zjazdów na posesje. Ruch lokalny przez drogi serwisowe
Część mieszkańców chciała umożliwienia bezpośrednich zjazdów z obwodnicy do posesji. Projekt zakłada jednak, że droga będzie pełnić funkcję obwodnicy, więc takie rozwiązanie nie wchodzi w grę. Dojazd ma zapewnić układ dróg serwisowych połączonych z główną trasą w wyznaczonych miejscach.
Rowerzyści bez sygnalizacji świetlnej
Wnioski dotyczyły również montażu świateł dla rowerzystów na rondach. Mieszkańcy chcieli, żeby przejazdy rowerowe były wyposażone w światła aktywowane przez użytkownika lub zastosowano rozwiązania całkowicie bezkolizyjne. Projektanci wskazują, że zaprojektowane przejazdy z wyspami azylu mają zapewnić bezpieczeństwo bez konieczności instalowania sygnalizacji.
Co trafi do projektu?
Kilka uwag mieszkańców zostanie wziętych pod uwagę na dalszym etapie: korekta przebiegu jednej z dróg dojazdowych, zmiany trasy ścieżki rowerowej przy rondzie z DK61, poprawki w lokalizacji zbiornika retencyjnego, modyfikacje w odwodnieniu i oznakowaniu.
Jak ma wyglądać nowy odcinek?
Brakująca część obwodnicy będzie zaczynać swój bieg na granicy Rajszewa i Jabłonny przy Lasach Chotomowskich. Powstanie tam rondo turbinowe. Dalej pobiegnie między cmentarzem a stacją paliw Huzar, do ul. Chotomowskiej (rondo turbinowe) i stamtąd do DK61 przy OBI jako odcinek dwujezdniowy z estakadą rozdzielającą ruch lokalny od tranzytu. Powstanie również skrzyżowanie z ul. Cichą z sygnalizacją świetlną. Projektanci planują w tym rejonie chodniki, drogi rowerowe i ekrany akustyczne.
Projekt obwodnicy przygotowuje Europrojekt Gdańsk S.A. Wstępnie zakładano, że dokumentacja będzie gotowa w 2026 r., jednak obecnie mówi się o II połowie 2027 r. Po tym etapie MZDW planuje ogłosić przetarg na wykonawcę. Budowa ma potrwać około dwóch lat, więc obwodnica mogłaby zostać oddana do użytku ok. 2029 r.
