Łącznik na Bukowcu skończony. Wiele niedoróbek

Mimo że gm. Jabłonna miała kilka lat, żeby w sposób profesjonalny wybudować łącznik ul. Szarych Szeregów i Zegrzyńskiej w Jabłonnie, inwestycja została zrealizowana delikatnie mówiąc byle jak. Brak ścieżki rowerowej prowadzającej na Bukowiec, zakręt jezdni zbyt wąski dla ciężarówek i brak oświetlenia – to największe niedociągnięcia tej inwestycji. Jedynym plusem jest poprawienie komunikacji Bukowca z resztą Jabłonny.

W tym miesiącu planowane jest oddanie do użytku łącznika ul. Szarych Szeregów i Zegrzyńskiej. Koszt budowy nowego odcinka ul. Akademijnej wyniósł ok. 431 tys. zł. O powstaniu drogi mówiło się już od lat. Do tej pory kierowcy z Bukowca, aby dojechać do Jabłonny, musieli robić dodatkowe kilometry, jadąc przez Legionowo i często stojąc w korkach. Nie dziwi więc fakt, że już od początku tej kadencji radny Zenon Chojnacki naciskał na wójta Jarosława Chodorskiego na realizację inwestycji. Mimo powolnego tempa, Urząd Gminy w końcu wykonał postawione przed nim zadanie.

Postanowiliśmy przyjrzeć się, czy inwestycja została zrealizowana w sposób profesjonalny. Ma przecież służyć mieszkańcom przez lata, dlatego też warto, żeby była wykonana – jak to mówią samorządowcy – po gospodarsku.

BRAK OŚWIETLENIA

Jedną z największych niedoróbek jest brak oświetlenia, które znacząco poprawiłoby bezpieczeństwo na nowej drodze. Gmina tłumaczyła się, że priorytetem było wykonanie łącznika, a nie budowa na nim oświetlenia. Gmina poinformowała nas również, że nie zapomniała o postawieniu latarni. Po naszych artykułach zdecydowano, że jednak oświetlenie jest potrzebne i latarnie jeszcze w tym roku zostaną zainstalowane.

DSC_0026

DSC_1075

BĘDĄ MANDATY?

Na Bukowcu swoje siedziby ma kilka firm, do których przyjeżdżają samochody ciężarowe. Można spodziewać się, że po otwarciu łącznika, w niedługim czasie prawdopodobnie zostanie zamknięty zjazd z DK7 w ul. Szarych Szeregów. W związku z tym ciężarówki będą musiały korzystać z nowej drogi. Urząd Gminy zapowiada, że nie będzie ograniczeń tonażowych i że obowiązujące przepisy ruchu drogowego nie przewidują zakazu przejazdu pojazdom ciężarowym po jezdni o szerokości 5 metrów.

– W jaki sposób samochód ciężarowy przejedzie przez łuk łącznika? Jest tam ostry skręt i samochód będzie musiał wjechać na drugi pas jezdni, przecinając linię podwójną ciągłą. Jest to niezgodne z przepisami drogowymi i kierowcy będą narażeni na mandaty karne – napisaliśmy do urzędu.

DSC_0016

Urząd Gminy nie odpowiedział, w jaki sposób ciężarówka będzie musiała przejechać przez łącznik, aby kierowca nie otrzymał mandatu. O komentarz poprosiliśmy także policję.

– Nie można przejeżdżać podwójnej linii ciągłej na drugi pas ruchu. Za niestosowanie się do znaków i sygnałów drogowych paragraf 86 ust. 5 Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych  „linia podwójna ciągła” przewidziany jest mandat karny w wysokości 200 zł oraz 5 pkt karnych – informuje podkom. Emilia Kuligowska, oficer prasowy w Komendzie Powiatowej Policji w Legionowie.

Pani rzecznik dodaje, że jeśli pojazd wjeżdża na przeciwny pas ruchu, to stwarza realne zagrożenie dla pojazdu, który jedzie swoim pasem ruchu. W naszej ocenie będzie dochodzić do takich sytuacji, kiedy ciężarówki będą przejeżdżać przez łuk, a z przeciwnej strony będą nadjeżdżać inne samochody.

BRAK ŚCIEŻKI ROWEROWEJ NA BUKOWIEC

Obecnie gm. Jabłonna realizuje projekt budowy ścieżek rowerowych. Idealnym rozwiązaniem byłoby wykorzystanie nowej drogi, do zrealizowania sprawnego połączenia Bukowca z resztą Jabłonny. Jak okazało się, prawie do tego doszło. Dlaczego tylko prawie? Ścieżka rowerowa została wybudowana jedynie na odcinku ok. 103 m od ul. Zegrzyńskiej do łuku łącznika. W kierunku ul Szarych Szeregów już jej nie ma, w związku z tym rowerzyści są zobowiązani do przemieszczania się po wąskiej jezdni o szerokości 5 m.

– Gmina na odcinku od skrętu do ul. Szarych Szeregów dysponuje jedynie pasem drogowym o szerokości 10 m. Mieści się w nim jezdnia – 5 m, chodnik – 2 m, rów i pobocze – informuje Dorota Staśkiewicz z Referatu Marketingu i Komunikacji Społecznej w Urzędzie Gminy.

DSC_0023

NASYPY PRZY DRODZE

Postanowiliśmy dowiedzieć się, dlaczego rowy odwadniające zostały wykonane w większości na zasadzie samych nasypów i nie zostały zabezpieczone bardziej trwałymi materiałami, które uniemożliwiłyby ich obsuwanie się.

– Rowy mają za zadanie bezkolizyjne odprowadzenie wód z pasa drogowego. Przedmiotowe rowy wykonane są zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami i zasadami wiedzy technicznej – odpowiedział Urząd Gminy.

Nasza ciekawość była spowodowana tym, że na odcinku od łuku do ul. Szarych Szeregów jezdnia bezpośrednio graniczy z rowem i nie jest oddzielona ani chodnikiem, ani ścieżką rowerową. Nasyp niszczy się już po przejściu po nim pieszego. Co będzie zatem, kiedy na nasyp najedzie auto osobowe, a tym bardziej samochód ciężarowy? Na tym odcinku może być również niebezpiecznie zimą, kiedy na jezdni pojawi się lód i samochód, który wpadnie w poślizg, prawdopodobnie zjedzie z wąskiej drogi do rowu.

DSC_0054

DSC_0056

BAŁAGAN

Oddzielny akapit postanowiliśmy poświęcić bałaganowi, który znajduje się przy nowej drodze. O ile na terenie gm. Jabłonna nieporządek występuje na wielu ulicach, o tyle może dziwić, że Urząd Gminy nie zadbał o kwestie estetyczne dopiero zrealizowanej inwestycji. Rowy odwadniające są już zarośnięte chwastami, wzdłuż drogi jest pełno śmieci, na przejściu dla pieszych są wyblakłe pasy, natomiast od ul. Szarych Szeregów nawet nie pomyślano o wykoszeniu trawy.

DSC_0029

DSC_0045

DSC_0063

DSC_0072

DSC_0041

DSC_0066

Z pewnością cieszy fakt, że wreszcie po wielu latach poprawiono komunikację w tej części Jabłonny. Martwi jednak to, że nie wykonano inwestycji w przemyślany sposób. Czekamy zatem na otwarcie nowego odcinka ul. Akademijnej. Pewnie nie będzie przecinania wstęgi, święcenia łącznika i zdjęć na Facebooku, bo kto poważny pochwaliłby się inwestycją jeszcze przed usunięciem wielu usterek?

Jabłonna Dla Mieszkańców