Gmina będzie aplikowała o kasę na ścieżki rowerowe

Urząd Gminy będzie aplikował o środki zewnętrzne na budowę ścieżek rowerowych w ramach ZIT WOF. Zagrożone są jednak odcinki na ulicy Kolejowej w Chotomowie oraz od ulicy Modlińskiej do cmentarza w Jabłonnie. Powód? Trzeba będzie pozyskać grunty prywatne pod inwestycję.

Podczas czerwcowej sesji Rada Gminy wyraziła zgodę, żeby Jabłonna – wspólnie z Czosnowem, Legionowem, Łomiankami, Nieporętem, Nowym Dworem Mazowieckim, Radzyminem i Wieliszewem – ubiegała się o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na budowę ścieżek rowerowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego (ZIT WOF). Inwestycja ma kosztować ponad 4.000.000 zł, natomiast gmina będzie musiała zapewnić przynajmniej 800.000 zł wkładu własnego.

– Na dzień dzisiejszy nie ma kilometra ścieżki rowerowej, a my mówimy, czy przystąpimy… Stoimy przed wyzwaniem, żeby to zrealizować – przekonywał radnych wójt Jarosław Chodorski.

Jaki zakres będzie miała inwestycja? Według informacji przedstawionych podczas sesji, dowiedzieliśmy się, że na odcinku od Bożej Woli do Rajszewa obecnie istniejący chodnik zostanie poszerzony. Początkowo projektanci brali pod uwagę rozbiórkę chodnika, który powstał dopiero parę lat temu i wylanie asfaltu, jednak już po pierwszych konsultacjach, wycofali się z tego pomysłu.

Niemiła niespodzianka spotka rowerzystów na najniebezpieczniejszym odcinku, który prowadzi drogą wojewódzką przez las od Rajszewa do Jabłonny. Po obu stronach ulicy zostaną jedynie wymalowane odblaskowe linie. Gmina tłumaczy, że ze względu na charakter drogi, nie ma możliwości wykonania innych prac. Czy zatem taki zabieg wpłynie na bezpieczeństwo rowerzystów, którzy już teraz muszą uważać na samochody wyprzedzające nawet na tzw. trzeciego?

Ścieżka rowerowa powstanie również przy ul. Modlińskiej od Jabłonny do Warszawy. Nie wiadomo za to, czy ciąg pojawi się na odcinku od skrzyżowania ul. Modlińskiej i Chotomowskiej do cmentarza w Jabłonnie. Problem mogą stanowić środki finansowe, które trzeba będzie wyłożyć na wykup gruntów pod inwestycję. Identyczna sytuacja ma miejsce na ul. Kolejowej, gdzie planowana ścieżka miałaby połączyć Chotomów z Legionowem. Pod uwagę nie jest brane połączenie z Legionowem przy pomocy ul. Piusa, ponieważ ta droga nie ma tzw. funkcjonalnego powiązania, więc nie ma szans, aby gmina otrzymała na nią dofinansowanie.

Pozostały również pewne niewiadome. W Bożej Woli według dokumentacji ścieżka miała zostać zaprojektowana na ul. Dębowej. Jednak z uwagi na sugestie mieszkańców jest rozważane przesunięcie jej na ul. Klonową, co umożliwiłoby bezpieczny dojazd do stacji PKP w Janówku. Z kolei w centrum Chotomowa ścieżka od ronda do stacji PKP Chotomów zostanie poprowadzona prawdopodobnie ul. Strażacką, a nie Partyzantów.

W trakcie sesji dało się usłyszeć komentarze radnych, że w większości pod ścieżki rowerowe zostaną wykorzystane już istniejące chodniki, które w niektórych miejscach zostaną jedynie poszerzone, jak i dodatkowo zostaną zainstalowane tylko zainstalowane znaki (np. na ul. Partyzantów i Kisielewskiego w Chotomowie).

Aplikacja w ramach naboru będzie złożona jeszcze w tym miesiącu. Radni ustalili, że jeśli dokumentacja nie będzie spełniać ich oczekiwań, to będzie jeszcze czas, aby wycofać się z naboru i nie zabezpieczyć w budżecie ok. 800.000 zł na tę inwestycję. Wtedy gmina poniesie jedynie koszt wykonania projektu.

Jabłonna Dla Mieszkańców