Trwają prace nad liniami L

Już jutro odbędzie się posiedzenie zespołu zajmującego się kwestią wprowadzenia komunikacji lokalnej na terenie gm. Jabłonna. Kilka dni temu wójt Chodorski chciał przeforsować mało korzystne dla mieszkańców Chotomowa i wsi zachodnich trasy linii autobusowych L. Czy Urząd Gminy wyrzuciłby w błoto ponad 650 tysięcy złotych?

Od lat mieszkańcy gm. Jabłonna domagają się uruchomienia komunikacji lokalnej. Na sierpniowej sesji pod obrady Rady Gminy trafił projekt uchwały z nową treścią porozumienia międzygminnego dotyczącego wykonywania zadań w zakresie lokalnego transportu zbiorowego łączącego obszar gminy z Warszawą oraz uruchomienia linii lokalnych. Okazało się jednak, że wójt Jarosław Chodorski pominął składający się z radnych i urzędników Zespół ds. Rozwoju Komunikacji i chciał uruchomić linie L bez rozmów z tą komórką.

Urząd Gminy myśli o powstaniu linii L41 obsługującej trasę Nowy Dwór Mazowiecki – droga wojewódzka nr 631 – Jabłonna (docelowo do osiedla Bukowy Dworek) oraz linii L34 na trasie Olszewnica Stara – Dąbrowa Chotomowska – Chotomów – Legionowo. Szacunkowe roczne koszty utrzymania tych linii to ponad 650 tys. zł.

Wspomniana kwota może zostać spożytkowana lepiej. Kością niezgody są trasy, po których mają jeździć autobusy. Radni chcą ich modyfikacji. Według propozycji radnych autobus ze wsi zachodnich powinien dojeżdżać nie na Osiedle Bukowy Dworek w Jabłonnie, tylko do dworca w Legionowie, aby umożliwić mieszkańcom wsi zachodnich przesiadkę do SKM. Proponują także, żeby linia L34 została wydłużona o okolice CEKS, aby nie pomijano mieszkańców południowego Chotomowa, ponieważ według propozycji urzędu autobusy dojeżdżałyby jedynie do ronda przy Domu Strażaka i od razu skręcały w ul. Piusa. Wspomniane propozycje będą omawiane podczas jutrzejszego spotkania Zespołu ds. Rozwoju Komunikacji.

Radni przyjrzą się również zapisom proponowanego porozumienia. Już podczas sesji zauważyli, że są one niekorzystne dla gm. Jabłonna. Radca prawny urzędu potwierdził, że w niektórych miejscach umowa faktycznie może być niekorzystna, ale trzeba brać pod uwagę to, że może ona rozwiązać kwestię komunikacyjną na terenie gm. Jabłonna. Treści porozumienia nie przedstawiono Zespołowi ds. Rozwoju Komunikacji.

Nanosiliśmy swoje uwagi. Część została uwzględniona, a część nie. To było ustalone ostateczne stanowisko, które zostało państwu przedstawione – powiedział radnym J. Chodorski.

Część przystanków planowanych linii znajduje się w Nowym Dworze Mazowieckim i Legionowie. Mimo że z autobusów prawdopodobnie będą korzystać również mieszkańcy wspomnianych miast, Nowy Dwór Mazowiecki i Legionowo nie będą dokładać się do utrzymania linii. Lokalną komunikacją mają finansować Urząd Gminy Jabłonna i ZTM.

Jabłonna Dla Mieszkańców, fot. ZTM