Opony całoroczne czy sezonowe?

Zimy w Polsce stają się coraz lżejsze, dlatego też wielu kierowców decyduje się na zakup opon całorocznych. Jakie są wady i zalety takich opon i czy nadają się one dla wszystkich kierowców, podpowiadają właściciele Bosch Service Modzelewscy.

Opony całoroczne – wady i zalety

Niewątpliwie jedną z największych zalet opon całorocznych, jest brak konieczności ich zmiany, co sezon. Pozwala to na zaoszczędzenie nie tylko czasu, ale i pieniędzy. Jednak czy opona całoroczna to naprawdę sama oszczędność? Ich cena jest nieco wyższa niż cena dobrej opony zimowej. Zużywają się one też zazwyczaj szybciej niż opony sezonowe, szczególnie podczas szybkiej i dynamicznej jazdy, która przy tego rodzaju ogumieniu nie jest wskazana. Należy również pamiętać o sezonowej kontroli ciśnienia w oponach oraz ich wyważaniu.

Opona całoroczna na pewno zadowoli użytkowników, którzy w ciągu roku nie przejeżdżają autem więcej niż kilkanaście tysięcy kilometrów, preferują mniej dynamiczną jazdę oraz poruszają się głównie po drogach miejskich.

Niektóre opony całoroczne posiadają oznaczenie 3PMSF, czyli płatek śniegu na tle trzech górskich szczytów, co oznacza, że nadaje się ona do jazdy zimą w krajach, w których wymagane jest w tym okresie posiadanie opon zimowych. Warto wiedzieć, że samo oznaczenie M+S nie oznacza symbolu opony całorocznej!  Symbol ten jest jedynie deklaracją producenta, że ogumienie zapewnia lepszą przyczepność na błocie i świeżym lub topniejącym śniegu.

Opony sezonowe – wady i zalety

Minusem posiadania opon sezonowych jest konieczność przechowywania kompletu nieużywanych opon. Rozwiązaniem jest jednak skorzystanie z przechowalni opon, którą często oferują warsztaty tak jak Bosch Service Modzelewscy. Koszt wymiany tego typu opon musimy ponosić minimum dwa razy w roku. Natomiast posiadanie dwóch różnych kompletów obniża koszt zakupu nowych, gdyż zużywają się one znacznie wolniej niż opony całoroczne.

Opony zimowe posiadają więcej lameli niż opona uniwersalna, co sprawia, że lepiej radzą sobie na śniegu. Wykonane są one z miękkiej mieszanki gumy, bardziej odpornej na niskie temperatury. Opona letnia wykonana jest z twardszej mieszanki, co powoduje wolniejsze zużywanie się gumy latem na gorącym asfalcie i lepszą przyczepność opony do jezdni.

Zużyta opona uniwersalna z niskim bieżnikiem może nadawać się do jazdy latem, jednak zimą stwarzać będzie już niebezpieczeństwo. W zależności od dynamiki jazdy opłaty ponoszone za każdy rodzaj opon mogą finalnie być do siebie zbliżone.

Kiedy wymienić opony?

Najpewniejszym wyznacznikiem wymiany opon jest średnia dzienna temperatura. Gdy spadnie ona poniżej 7°C należy wymienić ogumienie w aucie.

Granica 7°C to temperatura, przy której mieszanka gumowa opon letnich zaczyna twardnieć. Sprawia to, że opona traci swoje właściwości i nie gwarantuje nam zachowania odpowiedniego bezpieczeństwa na drodze” – wyjaśnia Michał Jankowski, mechanik Bosch Service Modzelewscy.

Autor: Przemysław Modzelewski, współwłaściciel Bosch Service Modzelewscy