Pasy ratują życie

Pasy bezpieczeństwa są najskuteczniejszym środkiem ratującym życie ludzkie podczas wypadku drogowego. Zapięte pasy bezpieczeństwa to czasami jedyna szansa na przeżycie. Pamiętajmy o tym.

Pasy mają istotny wpływ na łagodzenie skutków wypadku. Badania wskazują, że stosowanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45% ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych, natomiast ciężkich nawet do 50%.

W czasie wypadku osoba siedząca z tyłu, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa, swoim ciężarem ciała może uderzyć z ogromną siłą w przednie siedzenie samochodu, w wyniku czego złamie zagłówek lub oparcie fotela i tym samym spowoduje śmiertelne zagrożenie dla kierowcy lub pasażera siedzącego z przodu. Przy zderzeniu już z prędkością zaledwie 50 km/h ciało jest wyrzucane z siedzenia z siłą ok. 1 tony. Nikt nie jest w stanie przeciwstawić się tak ogromnej sile, chyba że dobrze zapięte pasy.

Jak powinny być zapięte pasy bezpieczeństwa?

• muszą przylegać płasko do ciała (skręcony pas może nie wytrzymać napięcia podczas zderzenia i łatwo się zerwać)
• pas powinien być napięty (jeśli pas nie jest napięty, można uderzyć w kierownicę lub szybę zanim pas zadziała)
• górna część pasa powinna być umieszczona blisko szyi, a nie na żebrach (w razie gdyby pas zsunął się poniżej linii żeber, mogą one ulec złamaniu, przebijając jednocześnie płuca i serce)
• dolny pas powinien opinać biodra (jeżeli jest skręcony lub przylega do brzucha, podczas wypadku zmiażdży narządy wewnętrzne)

Poduszka powietrzna stosowana w pojazdach zabezpiecza przed urazami głowę tylko w przypadku stosowania pasów bezpieczeństwa, właściwie ustawiony zagłówek chroni szyję, natomiast zapięty pas zabezpiecza całe ciało.

Co dzieje się z samochodem i kierowcą w czasie uderzenia w przeszkodę?

• po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80 km/godz.
• po 0,039 sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm
• po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę
• po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osobę 80 razy przewyższa masę ciała
• po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton
• po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę
• po 0,100 sekundy, ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy, wypada na zewnątrz wybijając przednią szybę – obrażenia powodują śmierć na miejscu!
• po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać
• po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza

Źródło: KRBRD, Policja